Linkbuilding strategi til dig der vil findes på Google
Få 100% styr på din linkbuilding strategi og vind kunderne fra Google.
Det lyder nemt men lad os starte med at finde ud af hvad er en linkbuilding strategi? Når jeg har undervist andre mennesker så kommer der altid et spørgsmål inde midt i kurset og det er noget så simpelt som “Hvad er et link?” og ja det er jo piv vigtigt at du ved hvad et link er for ellers giver resten ikke mening.
Hvad er et link?
Et link er når en hjemmeside indsætter en url i teksten og sender folk et andet sted hen for at se eller læse mere. Så kort kan det forklares men der er mere bag og det kommer vi til længere nede.
Forstå et link.
Her I år 2021 kan det undre mange at et link kan have så stor betydning for din seo optimering men faktisk så er det sådan at linkbuilding er den vigtigste enkeltstående SEO optimering du kan gøre selv og få mest ud af.
I gamle dage der var det ikke så svært at forstå, for hvis Jensen oppe på Havrebakken 10 anbefalede mig at bruge mekanikeren nede på Industrivej 103, ja så gjorde jeg det. For Jensen havde jo gode erfaringer med den mekaniker og jeg manglede jo en god mekaniker. Den gang kaldte vi det mund til mund metoden og i dag kalder vi det online networking / linkbuilding.
Når vi får anbefalinger fra andre om at bruge en bestemt virksomhed så lytter vi ofte til det men Online er det ikke lige så simpelt at du kan se hvilke venner og bekendte der anbefaler hvem. Men linkbuilding gør det for os, det handler nemlig i en stor del af tilfældene om andre hjemmesider der anbefaler din hjemmeside.
Hvorfor er et link vigtigt?
Et link er vigtigt fordi det er en henvisning / en anbefaling fra en side til en anden side og det kigger Google efter for at vurderer hvilken sider de skal vise til dig som søger efter noget på Google. Eksterne links til din hjemmeside er det vigtigste SEO værktøj du selv kan lave.
Når en anden hjemmeside linker til din hjemmeside så viser den anden hjemmeside at de anbefaler dig. Google elsker anbefalinger om det er skrevne anmeldelser eller om det er link fra andre hjemmesider så er det noget Google ser meget på.
Derfor er link vigtige i din SEO optimering.
Link fra sociale medier
Enhver hjemmeside med respekt for sig selv har en eller flere profiler på de sociale medier og får link fra dem. Google ser stadig på om du får link fra sociale medier. Og det tæller stadig med i den samlede vurdering fra google.
Ud over at link fra sociale medier giver dig linkjuice så giver det dig også trafik så det er et meget vigtigt værktøj som du ikke skal overse eller undervurderer.
Hvilke links kan give god mening for dig at få.
Hvordan finder du links der kan give din hjemmeside værdi. Ja den liste er lige så lang som vejen er til rom.
Først og fremmest så kan du kigge på muligheden for at få links fra virksomheder du samarbejder med, eller virksomheder som du sponserer, eller virksomheder som du har hjulpet. I stedet for at få penge for det du har hjulpet så kan i sammen lave en artikel og vise nogle billeder af det i laver og herefter kan de linke til dig.
Når du overvejer at få links fra andre sider så tjek først om de i forvejen linker ud til andre sider. Hvis de ikke gør det så kan de være svarer at få links fra men mange har en side hvor de skriver deres samarbejdspartnere eller sponsorer på og hvis de har sådan en side så kan det ofte godt lade sig gøre at få et link på den side.
Badeges og mærkninger kan være gode at gå efter. Mange af dem koster penge men de kan være det hele værd. Dem du betaler for har større værdi i Googles øjne end dem er er gratis. Så kige også på mærkningsordninger.
Blogs. Kommentarer på relevante blogs kan også have stor værdi. Hvis du laver blog kommentarer på den rigtige måde så får du ikke kun links men du kan også få trafik fra dit link i kommentar sporet. Men tænk dig om når du laver dette da det også kan skade din link profil.
Stærke links til din hjemmeside er links som andre ikke bare kan stjæle fra dig. Det er ofte links der hænger sammen med en god artikel. Det kan være på lokale nyhedssites eller på blog sider eller andre autoritære hjemmesider der har høj værdi.
Lokale event kalender. Kan du finde en online kalender i dit nærområde så kan det være en god ide at lave et event og linke til din hjemmeside. På den måde får du et nemt link der ofte har stor værdi for dig.
Gæsteblogging kan også være en kanon mulighed for at skabe både trafik og link til din hjemmeside. Find en anden hjemmeside der arbejder med noget af det sammen som du gør og få en snak med dem om i skal lave gæste blog hos hinanden. Det kunne være en frisør og en fotograf der slog sig sammen og skrev to artikler om vigigheden af et flot hår til brylluppet og om de perfekte billeder efter vielsen. Så kan i udgive hinandens artikler på jeres sider og linke til den andens hjemmeside. Måske kunne i samtidig henvise til et event hvor i arbejde sammen om netop styling og foto.
Skriv så andre har lyst til at dele jeres artikler. Det kan være en madopskrift eller et online gratis kursus som andre har lyst til at dele. Det er helt legalt at bede andre hjemmesider om at dele artiklen på deres hjemmeside hvis de syntes om den og måske har du en gave til de hjemmesider der deler din artikel.
Du kan også skrive artikler om dit lokalområde og din virksomhed. Skriv om succes. Mange lokale aviser vil gerne fortælle om lokale succeser. Lav dit forarbejde godt så vil avisen helt sikkert udgive artiklen og linke til dig i de fleste tilfælde. Husk på at en journalist har mange artikler de skal skrive hver uge så hvis de får noget seriøs hjælp så tager de ofte imod.
Fællesnævner i linkbuilding
Disse tre ting skal du holde focus på når du laver linkbuilding for din hjemmeside.
Du skal undgå links fra sider med DR under 21.
Siden der linker til dig skal være troværdig.
Siden der linker til dig skal være relevant for dig.
Det er hammer vigtigt at du holder focus på disse tre ting. Hvis du viger fra disse tre ting så kan det skade din side. Hver eneste link du får der skal du holde focus på disse ovenstående 3 ting.