SEO DER VIRKER

SEO // søgemaskineoptimering

Velkommen til SEO verden, en verden som er under konstant forandring & fornyelse.

Er du i begyndelsen af din SEO-rejse, vil jeg gøre dig opmærksom på, at SEO-feltet er yderst omfangsrigt, men det er ikke uoverkommeligt. I denne artikel vil du blive klogere på hvad SEO er, hvad feltet indeholder af forskellige elementer, termer, hvorfor det er en god ide at arbejde med SEO indeholdende gode råd.

Lad os først klarlægge hvad SEO er.

SEO står for søgemaskineoptimering, som er optimering af hjemmesider til søgemaskinernes algoritmer. Den mest brugte og nok mest kendte søgemaskine er Google.

SEO drejer sig om at rangere højt på de organiske søgninger, og processen bag – intet andet.

Så SEO handler derfor ikke om salg, sociale medier eller anden form for digital marketing.

Størstedelen kender termen SEO og har ligeledes kendskab til at det har nået med søgemaskineoptimeringer at gøre, men helt konkret er SEO desværre en gåde for rigtig mange virksomheder samt den store betydning det har strategisk at implementere SEO som en integreret del af forretningsgrundlagets marketing.

For personer som kender til Søgemaskineoptimeringer, kan tænke at det vel siger sig selv, men erfaringen fortæller en anden historie, nemlig at SEO hovedsageligt bliver forvekslet med øget salg, konverteringer, post på sociale medier, reklame på Google eller Facebook, bare for at nævne et par stykker.

Når du arbejder eller ansætter en person indenfor SEO handler det altså om at optimere din hjemmeside i forhold til søgemaskinerne og placering på de organiske søgeresultater.

Første term er søgeresultaterne hos Google.

Måske tænker vi måske ikke meget over hvordan Googles søgeresultater vises, men Google har forskellige resultater baseret på selve søgningen, nogle er betalte resultater som er annoncer andre er organiske resultater mens der er shopping, og lokale resultater. Foruden vises der svar på stillende spørgsmål.

Øvelse: slå et ord eller term op i Google og undersøg de forskellige søgeresultater.

Ønsker du at fordybe dig i Google resultater og lære hvordan du kan optimere til de enkelte søgeresultater, kan du læse mere her Link

Google og SERP

Google søgeresultater variere derfor meget & det er fornuftigt at sætte sig ind i søgeresultater. Google søgeresultatside har forkortelsen; SERP – som står for Search Engine Result Page.

Værktøj SERP

Se din placering på Google via SERPROBOT, her kan du tjekke din søgemaskineplacering hurtigt og præcis. SERPROBOT er et gratis værktøj, som viser dig Google rangering position med det samme i realtid.

Kendskabet til de enkelte resultater er brugbare idet Søgemaskineoptimeringer handler om placering og optimeringer til de organiske resultater.

Termer som er gode at have styr på

Når man indtræder i SEO verden, kan der hurtigt opstå en forvirring i brugen af de forskellige termer som florere og især hvad de forskellige termer faktisk indeholder. Derfor er det første skridt at definere hvad SEO er, hvad det indeholder og hvor det tilhører. 

SEM – er betegnelsen for  Search Engine Marketing som på dansk er søgemaskinemarketing som er fællesnævner for marketing (markedsføring) på/i søgemaskiner.    

SEO – Search Engine Optimization – er søgemaskineoptimering, og det er den disciplin, der handler om at gøre hjemmesider synlige i/på de organiske søgeresultater.

SEA – Search Engine Advertising – er annoncering i søgemaskiner,eksempelvis AdWords.

Organisk placering

Søgninger, er alle forespørgsler der foretages via søgemaskiner for at finde et givent svar. De organiske svar som du modtager, er ikke betalte medier eller annoncer, derfor kaldes de organiske resultater nogle kalder de organiske resultater for naturlige, uanset navnet står de for det samme.

Derfor har søgemaskineoptimeringer intet med betalte medier eller annoncer at gøre. SEO er optimeringer i forhold til søgemaskinernes regler og kriterier som kendes under algoritmer. 

Arbejdet med SEO kan sammenfattes som: 

Organisk marketing vækst

Det som gør organisk søgninger yderst vigtig er at dine kunder efterspørger dig, dine produkter eller service: 

Aktivt og her og nu

Skrevet på en anden måde sker søgningerne med udgangspunkt i;

   Interesse og behov dækning

Derfor kan søgemaskineoptimering betragtes som en del af grundessensen i en digital marketing strategi. 

SEO kan derfor ses som et strategisk digitalt værktøj i marketings området og derfra kommer termen

Organisk marketing vækst  

En vedvarende vedligeholdelse

Selve den digitale branche er stadigvæk ny (+10 år) og ofte glemmer vi hvor hurtigt vores digitale verden er gået,  inkluderende de sociale medier. Dette faktum er vigtigt at have for øje, når du arbejder med SEO. 

Det faktum; at den digitale verden i dag er lige ved vores fingerspidser, bidrager til at de fleste glemmer alt om at Google ca. Har en opdatering om måneden med nuværende 250 algoritmer som betyder at; hvad virkede i går, ikke er lig med at dét samme fungere ugen efter. 

Det stiller krav om, at være omstillingsparate og at optimeringerne er noget der kræver kontinuerligt arbejde. Den forståelse kan være svært at møde i den gængse opfattelse af de digitale platforme er lige ved vores fingerspidser. Mange steder er den gængse opfattelse af SEO er en engangforestilling og når opdateringerne er foretaget skal man ikke forholde sig yderligere til det. 

Resultatet af manglende kontinuitet vil være, nedadgående ranking (placering) i søgeresultaterne, grundet manglende opdateringer og vedligeholdelse.

Gode råd at huske på i dit arbejde med SEO

SEO-arbejdet en vedvarende vedligeholdelsesproces. 

Hvor den hurtige digitale udvikling, skaber to ret store udfordringer; 

At der stilles krav til hurtig opnåelse af resultater af SEO-arbejdet

Den generelle opfattelse af at SEO-arbejdet er lige til, og at det ikke kræver en stor indsats; hverken at bryde igennem støjen på de sociale medier eller rangere højt hos Google  

Det er vigtig at have forståelse for ovenstående udfordringer, idet resultaterne af arbejdet med SEO tager tid. Der kan snildt gå tre måneder, før resultaterne viser sig og derfor benytter SEO-folk sig af, løbene at hente data, for at måle deres arbejdsindsats. Det andet punkt er “lige til” fænomenet, der hersker fra omgivelserne af, SEO tager tid og det er godt at huske på.

Hvad indeholder SEO

Søgemaskineoptimeringer indeholder flere elementer, nedenstående opdeling af SEO økosystemet omhandler tre dele 

  • Onpage er alt det som kan læse på din hjemmeside  
  • Off page er alt det som foregår bag om din hjemmeside
  • Teknisk SEO alle de tekniske elementer på en hjemmeside 

Du kan læse mere om de enkelte elementer her på vores hjemmeside, hvor vi også tilbyder kursus i On-page, Off -page og teknisk SEO, samt samlet SEO -pakker der bliver tilrettelagt efter behov.

On-page SEO

Off-page SEO

Teknisk SEO

Måske har du lige fået en hjemmeside eller skal til at bestille en hjemmeside, her har vi lavet mange gode råd og vejledning, som du kan benytte – så er du bedre klædt på.

Det var en indledning til SEO verden og måske dine første skridt. Vi har massere af viden, værktøjer og tips hvor du kan fordybe dig i de mange forskellige elementer, der er i arbejdet med i søgemaskineoptimering.

Har du nogle spørgsmål, er du mere end velkommen til at kontakte os.