Seo tips

SEO Tips & råd

Her finder du seo tips og råd til dit arbejde med søgemaskineoptimeringer. Inden du kaster dig ud i gode tips og råd, er det vigtigt at du først har basis viden om hvad og hvilke elementer søgemaskineoptimering indeholder. Det bliver noget af en kamp, hvis du ikke har viden omkring selve grundstammen i SEO.

Første del handler derfor om at danne et overblik over, hvad er SEO / Søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimeringer / SEO handler om at gøre din hjemmeside bedre også kaldet at optimere hjemmeside eller website for at få højere placeringer på de, ikke betalte / organiske søgninger. Og hele processen bag – så kort kan det siges

Søgemaskinen / Google / Bing / Youtube og mange andre

Søgemaskineoptimering omhandler forskellige områder, der er at arbejde med. Du kan man betragte hele SEO området som en stor motor, da hver enkelt område påvirker de andre områder og dermed søgemaskinerne. Du kan arbejde med de enkelte områder hver for sig, men alle områderne har stor betydning.

SEO er opdelt i tre områder

  • On- page ( alt det der sker op din hjemmeside )
  • Off- page ( alt det der ikke sker på din hjemmeside )
  • Teknisk SEO ( teknikken på din hjemmeside )

Algoritmer

Er de regler der er opsat i en søgemaskine. Google / Bing / Youtube har flere forskellige algoritmer der er en beskrivelse af, hvordan et problem løses. Google bruger algoritmerne til at udregne og tildele alle websites i hele verden, deres placeringer i de ikke betalte / organiske søgeresultater.

Der er kendskab til en del af Googles kerne algoritmer, LCP, Hummingbird, Panda, Penguin, Page Rank og BERT og mange mange flere. Det er vigtigt at oplyse at Google holder deres algoritmer hemmelige, så det ikke bliver for let at manipulerer med søgeresultaterne – som betyder at SEO arbejdet også handler om at teste frem til de bedste optimeringer. Hvis alle vidste hvad Google ser på så kunne alle fikse de ting og så ville google ikke have mulighed for at vurderer hvem der er bedst.

Google opdatere løbende deres algoritmer, nogle mener det er konstant opdatering, andre at der gennemføres helt op til 600 opdateringer årligt. Uanset antallet af opdateringer, betyder det at SEO verden er under konstant forandring, og kræver derfor at man er indstillet på at være klar til evige forandringer.

De gode SEO tips og råd til din hjemmeside

Når du laver en ny hjemmeside eller får lavet en ny hjemmeside så er det vigtigt at du fra starten arbejder med den tekniske tilstand på hjemmesiden. Teknikken er som en motor og den skal fungerer 100% for at du kan bevæge dig frem af. Du skal have styr på mere end 30 forskellige ting helt fra starten. Altså inden du overhovedet går online med siden.

Vi har en tjekliste her der har mindst 30 seo tips og punkter som du bør tjekke på din hjemmeside før google tjekker disse. Hvis du står for at skal have bygget en ny hjemmeside og vil bestille et firma til at bygge hjemmesiden så vil jeg anbefale dig at du får disse 30 ting med ind i aftalen. Det er ofte de skjulte ting som ikke kommer med når du bestiller en ny hjemmeside.

On-page SEO / Søgninger & content

“Content is king” EN gang for alle JA dine tekster er din guldkrukke på din hjemmeside. uden tekster så behøver du ikke din hjemmeside eller du skal kun betragte den som et galleri. Men hvad er content? Det dækker over indholdet på dit website og har stor betydning i placeringen hos Google, derfra navnet “Content is king”. Indholdet er tekst og billeder, videoer, podcast og tilhøre On-page Søgemaskineoptimering og er et af de store områder du selv kan arbejde med.

Når du skriver tekster til din hjemmeside, benytter du forskellige Overskrifter / Headlines, det dækker over 6 forskellige overskrifter og underoverskrifter. Overskrifter / Headlines kaldes for H – tags som går fra H1 til H6. H1 -H6 er hierarkisk orden så headlines skal prioriteres ned gennem teksten. H1 er den vigtigste og der må kun være 1 på hver url. H2 er næst vigtigst og sådan går det ned af i vigtigheden / prioriteringen.

Overskrifter / Headlines skal indeholde udvalgte keywords

Søgemaskiner tjekker / crawler dit website indhold, for at kunne placerer / indeksere website korrekt, derfor er det vigtigt at dine tekster og titler fortæller søgemaskinerne strukturen i din artikel, med indhold af søgeord / keywords, man gerne vil findes på.

Keywords / søgeord/ nøgleord

Kærtbarn har mange navne, uanset hvilket navn, står de for det samme, nemlig de ord som du gerne vil konkurrer på indenfor dit produkter/ branche eller service.

For at finde frem til de keywords du gerne vil bruge, skal du lave en søgeords analyse / keywords analyse.

I søgning efter dine søgeord / keywords kan du benytte dig af korte keywords og lange søgeord. Lange søgeord betyder at der er hale på søgeordet, altså at der er flere ord.

Lange søgeord også kaldet longtail keywords er generelt specifikke ord folk bruger på søgemaskinerne når de søger efter noget. Long tail består af tre til fem ord, Gardena robot plæneklipper pris hvor et kort søgeord kan være robot planeklipper

Søgeord / Keywords er nøgleord, du gerne vil konkurrere og placeres godt på.

Når vi kigger på de to søgeords typer, er det korte søgeord meget bredt, det kalder vi for generisk – hvor lange søgeord er specifikt produktsøgning. De korte søgeord bruges ofte når folk er i fasen hvor de undersøger hvad de vil købe. De er på udkig i denne fase og har ikke besluttet sig endnu. Hvor de lange søgeord ofte bliver brugt når folk er ved at være klar til at købe og betale for det de leder efter. Husk at kigge på konkurrence af de enkelte søgeord. Du skal altid tænke på dine forbruger/ kunder når du skriver. Hvordan søger folk? Hvad søger de efter? Hvordan rammer du dine kunder bedst?

Brug for hjælp til at finde dine søgeord der rammer dine kunder bedst? Så tag en snak med os det er helt uforpligtende.

I 2021 ligger Google endnu større vægt på det der kaldes brugervenlighed og er et område, Google måler i vid udstrækning. Her i maj 2021 kommer der en endnu større Google opdatering der i den grad handler om at måle din hjemmeside på brugervenlighed. Det er måling på hvordan dine brugerne opføre sig på hjemmesiderne, via deres adfærd fra søgeresultaterne.

Autoritet troværdighed & relevans

Det vigtigste SEO tips – Er at holde focus, når du vil arbejde med søgemaskineoptimeringer. Google bruger disse som målenheder iht. placeringer.

Det er tre områder, du skal optimere mod når du arbejder med dit website. Det er din interne struktur, din eksterne struktur og det er teknikken. Så kort kan det siges.

Mange snakker om Domæne Ranking, Linkscore, Domæne værdi men faktum er at 2021 er det bruger venlighed der står i toppen af googles vurderinger. Husk at det er dine brugere du skal holde focus på og de andre er ikke det vigtigste at holde focus på. Du kan påvirker alle de 3 andre uden at få trafik og kunder på din hjemmeside.

Struktur og links

Selve strukturen på din hjemmeside, har betydning både for dine besøgende og indeksering hos Google og andre søgemaskiner. For links har funktion for at dine besøge let kan finde rundt på dit website så navigationen er let og nem og samtidlig gør det muligt at finde andre relevante produkter end lige deres søgning. Der er både interne og eksterne links du skal holde focus på.

Links der er på et websted, der navigere besøgende til sine egne websider kaldes for interne links. I det de linker internt på sitet.

Links der fremgå på et website som navigere besøgende til andre websites end eget site er eksterne links. I det de navigere eksternt til andre sites.

Google bruger links til at finde de forskellige sider, som hjemmesiden indenholder. Derfor er den interne link struktur ret så vigtig at få på plads.

Brug for et overblik og klarhed over hvordan man udarbejder interne links, kan du her læse om linkbuilding.

Off- page SEO

Du kan ikke komme udenom vigtigheden af back links eller eksterne links der kendes som link building. Området ligger i Off -page SEO, og man kunne forveksle betydningen når det handler om noget som ikke ligger på selve website, men back links har kæmpe betydning for placeringerne.
Emnet er stort og kræver sit eget kapitel, derfor har vi udarbejdet en hel side, dedikeret til link building.

Link building store indflydelse på rangering, gør at man faktisk har virksomheder som kun tilbyder link building som et SEO element. Det er der også god grund til, fordi Link building er ressourcekrævende.

SEO tips – links fra andre sider, kendes under Backlink.

Back links er et signal som Google bruger til at måle, troværdigheden og autoritet af din hjemmeside.

Byg links med eksterne links målrette dit website og oplev rangering forskellen

Guide & værktøjer til at tjekke din nuværende link situation.

Teknisk SEO

Selvom teknisk SEO er placeret som sidste punkt, er teknisk SEO et af de vigtigste og største elementer i SEO området, men også det sværeste at arbejde med. De tekniske områder er grundstenen da det er selve opsætningen på et website.

Her er et indblik i nogle af de tekniske SEO områder du bør forholde dig til. Valg af server og betaling af domæne periode, selve domænet navn, hastighedsindlæsning, indeksering og kontrol, viderestilling, https, eksterne linking, mobilvenlighed, sprog og Schema markup, kopieret tekster, stock fotos, sitemaps og meget andet.

Der er mange værktøjer til at analysere de tekniske elementer, samt programmer til at optimere områderne, vi anbefaler Morningscore.io Det er nemt og billigt og mest af alt så er det overskueligt. med rabatkoden Niipitrabat så får du en klækkelig rabat hvis du ender med at købe den betalt udgave.

Google

Du kommer ikke uden om Google, det er verdens største og nok mest avanceret søgemaskine, når der arbejdes med søgemaskineoptimeringer, idet formålet er at opdatere websites til søgemaskinerne.

De fleste mennesker foretager utallige søgninger om dagen, enten for at finde svar på spørgsmål, se videoer eller finde produkter. Det interessant ved søgningerne, er at folk generelt ikke lyver om hvad de søger efter og spørgsmål som de næppe vil udtale mundtligt. Denne data er brugbar når du arbejder med On-page SEO for her kan du besvare, vejlede og rådgive 24/7 uden du sidder ved din pc. Faktisk så kan du tiltrække kunder når du spiser, leger med ungerne eller sover.

I SEO arbejder du dybtgående med Google, deres værktøjer og deres løbende opdateringer. Google har et utal af forskellige værktøjer, som bidrager med vigtig viden om dit website. Google har et helt univers, som du kan benytte til dine optimeringer.

Et overset værktøj er Google Search console. Google Search console fortæller dig alt om indeksering af dine hjemmesider. Det er et uundværligt værktøj. Har du ikke forbundet dit website til Google Search console så skynd dig at gøre det.

Et andet, mere kendt værktøj til at se og analysere vores besøgende er Google Analytics. Et ligeså brugbart værktøj til at se data, lave rapporter og målsætninger. Du finder Google Analytisk her

Pøj pøj med seo arbejdet. Det er en spændende rejse du er i gang med.