SEO Tips & råd

Her har vi samlet tip og råd til dit arbejde med søgemaskineoptimeringer. Inden vi kaster os med gode tips og råd, er det vigtigt at man først har basis viden om hvad og hvilke elementer søgemaskineoptimering indeholder, for det bliver noget af en kamp, hvis man ikke har viden omkring selve fundamentet i søgemaskineoptimering.

Første del handler derfor om at danne et overblik over, hvad Søgemaskineoptimering er.

Søgemaskineoptimeringer handler om at optimere hjemmesider eller website for at rangere højt på de organiske søgninger, og processen bag – intet andet.

Søgemaskine- økosystemet

Da søgemaskineoptimering omhandler forskellige elementer, kan man betragte hele SEO som et økosystem, da de enkelte elementer påvirker hinanden og søgemaskinerne. Man kan arbejde med de enkelte elementer hver for sig, men alle elementer har betydning.

SEO økosystem er opdelt i tre elementer;

On- page

Off- page

Teknisk SEO

Algoritmer

Er de regelsæt som er mekanismen i en søgemaskine. Google har flere algoritmer som er en beskrivelse af, hvordan et problem løses. Google bruger algoritmer til at udregne og tildele websites placeringer i de organiske søgeresultater.

Der er kendskab til en del af Google kerne algoritmer såsom; Hummingbird, Panda, Penguin, Page Rank og BERT og mange mange flere. Det er vigtigt at oplyse at Google holder deres algoritmer hemmelige, så det ikke bliver for let at manipulerer med søgeresultaterne – som betyder at SEO arbejdet også handler om at teste frem til de bedste optimeringer.

Google opdatere løbende deres algoritmer, nogle mener det er konstant opdatering, andre at der gennemseføres helt op til 600 opdateringer årligt. Uanset antallet af opdateringer, betyder det at SEO verden er under konstant forandring, og kræver derfor at man er indstillet på at være forhandlingsvillige.

De gode råd

Når man får en ny hjemmeside eller shop, er vores råd at lave en analyse af tilstanden som betyder at man finde fejl og mangler på hjemmesiden eller shoppen så man har et faktisk billede af tilstanden.

Vores guide til at analysere din hjemmeside tilstand

Hvis du skal i gang med at bestille en hjemmeside, kan du med fordel læse om vores 30 gode råd som du skal være opmærksom på, når du bestiller et website.

On-page SEO / Søgninger & content

Content is king, content dækker over indholdet på et website og har stor betydning i rangeringen hos Google, derfra navnet content is king. Indholdet er tekst og medier og tilhøre On-page Søgemaskineoptimering i økosystemet.

Når man skriver tekster til sin hjemmeside, benytter man sig af forskellige Headlines, som er overskrifter og underoverskrifter.

Headlines kaldes for H – tags som går fra H1 til H6. H1 -H6 er hierarkisk orden så headlines skal prioriteres ned gennem teksten.

Headlines skal indeholde de udvalgte keywords, helst fra start af titlen( headline)

Søgemaskiner crawler website indhold, for at kunne indeksere website korrekt, derfor er det vigtigt at content og titler fortæller søgemaskinerne strukturen i teksten, med indhold af keywords, man gerne vil rangere på.

Keywords / søgeord/ nøgleord

Kærtbarn har mange navne, uagtet term står de for det samme nemlig de ord som man gerne vil konkurrer på indenfor sine produkter/ branche eller services.

For at finde frem til de keywords man gerne vil bruge, laver man keywords analyse. ( link)

I analyse af dine keywords kan du benytte dig af korte keywords og long tail keywords. Long tail betyder at der er hale på keywordet.

Longtail keywords er generelt specifikke termer folk bruger når de søger. Long tail består af tre til fire ord; køb åndebar løbe sokker hvor et kort keyword kan være køb sokker.

Keywords er nøgleord, som du gerne vil konkurrere og rangere på.

Når vi kigger på de to keywords typer, er det korte keyword meget bredt, det kalder vi for generisk – hvor long tail keyword er specifikt produktsøgning.

Tips: Husk at kigge på konkurrence af de enkelte søgeord

Tips: I analyse skal du tænke på dine forbruger/ kunder

hvordan søger de? hvad søger de? Alt i alt; hvordan rammer du dine kunder bedst?

Brug for hjælp til at finde dine keywords der rammer dine kunder bedst?

I dag ligger Google stor vægt på det vi kalder brugervenligheden og er et element som Google måler i vid udstrækning, på engelsk kendes brugervenligheden og Googles måling på dette: “User Experience Signals”. En måling på hvordan brugerne interagerer på hjemmesiderne, via deres adfærd fra søgeresultaterne.

Autoritet troværdighed & relevans

Er vigtige ord at holde for øje, når vi snakker om søgemaskineoptimeringer, da Google bruger disse som målenheder iht. rangering.

Det er tre målenheder, som du skal optimere mod at opnår med website. En af de værktøjer til at måle værdien af dit website er domæne Ranking. Du kan analysere og læse mere om dette emne ved at læse Tjek din domæne ranking her.

Struktur og links

Selve strukturen på din hjemmeside, har betydning både for dine besøgende og indeksering hos Google og andre søgemaskiner. For links har funktion for at dine besøge let kan finde rundt på dit website så navigationen er let og nem og samtidlig gør det muligt at finde andre relevante produkter end lige deres søgning.

Der er både interne og eksterne links

Links der er på et websted, der navigere besøgende til sine egne websider kaldes for interne links. I det de linker internt på sitet.

Links der fremgå på et website som navigere besøgende til andre websites end eget site er eksterne links. I det de navigere eksternt til andre sites.

Google bruger links til at finde de forskellige sider, som hjemmesiden indenholder. Derfor er den interne link struktur ret så vigtig at få på plads.

Brug for et overblik og klarhed over hvordan man udarbejder interne links, kan du læse vores interne link guide, som du finder her

Off- page SEO

Vi kan ikke komme udenom vigtigheden af back links eller eksterne links som kendes som link building. Området ligger i Off -page SEO, og man kunne forveksle betydningen når det handler om noget som ikke ligger på selve website, men back links har kæmpe betydning for rangering.

Emnet er stort og kræver sit eget kapitel, derfor har vi udarbejdet en hel side, dedikeret til link building.

Link building store indflydelse på rangering, gør at man faktisk har virksomheder som kun tilbyder link building som et SEO element. Det er der også god grund til, fordi Link building er ressourcekrævende.

SEO tip; links fra andre sider, kendes under Backlink.

Back links er et signal som Google bruger til at måle, troværdigheden og autoritet af din hjemmeside.

Byg links med eksterne links målrette dit website og oplev rangering forskellen

Guide & værktøjer til at tjekke din nuværende link situation

Teknisk SEO

Selvom teknisk SEO er placeret som sidste punkt, er teknisk SEO et af de vigtigste og største elementer i SEO økosystemet, men også det sværeste at arbejde med. De tekniske elementer er fundamentet da det er selve opsætningen på et website.

For at give et indblik i nogle af de tekniske SEO elementer er: valg af server og domæne, hastighedsindlæsning, indeksering og kontrol, viderestilling, https, eksterne linking, mobilvenlighed, sprog og Schema markup. Foruden URL navngivning, duplikeret indhold, sitemaps og redundant indhold.

Der er mange værktøjer til at analysere de tekniske elementer, samt programmer til at optimere elementerne. Du kan finde vores guide om teknisk SEO her, indeholdende værktøjer.

Google

Vi kommer ikke uden om Google, som er verdens største og nok mest avanceret søgemaskine, når vi arbejder med søgemaskineoptimeringer, idet vores formål er at opdatere websites til søgemaskinerne.

De fleste mennesker foretager utallige søgninger om dagen, enten for at finde svar på spørgsmål, se videoer eller finde produkter. Søgningerne er en normal foretage i vores hverdag. Det interessant ved søgningerne, er at folk generelt ikke lyver, de søger på forhold og spørgsmål som de næppe vil udtale verbalt. Denne data er brugbar når vi arbejder med On-page SEO for her kan vi besvare, vejlede og rådgive 24/7.

I SEO arbejder vi dybtgående med Google, deres værktøjer og deres løbende opdateringer. Google har et utal af forskellige værktøjer, som bidrager med vigtig viden om vores websites. Og Google har et helt univers, som vi kan benytte til vores optimeringer.

Et overset værktøj er Google Search console. Google Search console fortæller dig alt om indeksering af dine websider. Det er et uundværligt værktøj.

Har du ikke forbundet dit website til Google Search console kan du gøre det her

Andet men mere kendt værktøj til at se og analysere vores besøgende er Google Analytics. Et ligeså brugbart værktøj til at se data, lave rapporter og målsætninger.

Du finder Google Analytisk her

Du kan læse mere om Googles forskellige produkter i vores guide, samt giver vi kursus i Google analytics og Console

Tak fordi du læse med, vi håber vores råd og vejledning kan hjælpe dig godt på vej på din SEO rejse.

Hilsner Helle & Catrine